Inför 2017

Mitt nyårslöfte inför 2017 är att blogga mer. Att blogga även om det inte känns som att jag har särskilt mycket att skriva. Jag vet ju nämligen att jag mår bra av det. Bra av att skriva, bra av att blogga.

Läste min reflektion över 2015 och där stod det att 2015 varit ett fantastiskt år. Jag kan inte säga det samma om 2016. Även bortsett från hur världen sett ut och uppfört sig så känns det som att min egen inre värld inte varit riktigt bra. Hur kan det vara ett tufft år när allt i ens närområde ändå är bra?

Det är väl så att jag, större delen av det här året, har kämpat med en tämligen mild men ändock närvarande mitt-i-livet-kris. Förklimakteriet som tvivelsutan är här har också skickat mig in i – eller möjligtvis bara förstärkt – andra tankar runt livet och tiden. Som att det går för fort. Som att jag är rädd för allt som kan hända. Som att jag är rädd för att inte njuta nog mycket att tillvaron som den är nu.

Någonstans läste jag att det egentligen är en bra sak att ha en mitt-i-livet-kris. Det betyder att man är i kontakt med sina känslor och tankar. Livet behöver betraktas och tänkas över med jämna mellanrum. Och att inte komma till insikt om tidens gång och alltings förgänglighet när man står mitt  i livet är inte alls bra.

Men särskilt roligt är det faktiskt inte.

Jag har skrivit betydligt mindre det här året. Tiden har inte funnits men framför allt är det nog rösten som inte riktigt funnits. Jag har inte riktigt hittat igen mig. Vem är jag nu när jag har allting jag önskade men ändå inte är strålande dansar-över-ängar-i-solsken-lycklig. Törs jag ens uttala att jag inte är riktigt glad. Men jag vet, som sagt, att jag egentligen mår bra av att göra det. Jag mår bra av att gno runt i min egen kris, rota i den, sortera ut den och komma klokare ur den.

Alltså är det vad jag ska göra. Skriva mer och inte ha så stora krav på att det ska bli bra eller vara rätt. Mitt löfte inför 2017.

Explore posts in the same categories: Majaliv, Uncategorized

3 kommentarer på “Inför 2017”

  1. Helga Says:

    Vilket trevligt nyårslöfte! Det är jag inte ensam om att tycka.

  2. Lisa Says:

    Det låter bra. Tycker så mycket om att läsa dina inlägg. Dels för att du skriver så bra, oavsett ämne. Men även för att dina inlägg ger så mycket tankar och väcker funderingar hos mig. Jag hoppas att 2017 blir ett fint år!

  3. Ullah Says:

    Ditt löfte låter underbart, för dig och för oss! Mitt nyårslöfte är att bli bättre på att höra av mig till mina föräldrar.


Kommentera

