Jullovsvänner

Med större barn kan jag jobba lite grann trots att barnen har jullov. Om jag är riktigt duktig på morgonen hinner jag 6 timmars arbetsdag innan jag åker hem och slänger i ungarna en sen lunch. Bill och Bull tar sovmorgon men väcks av Väckarklockan-from-hell aka en Hello Kitty med vingar som plötsligt börjar lysa och spela musik och ropa GOODMORNING! Första morgonen visste Bill inte hur man fick av den och huset var tydligen i uppror. Hehe, tänkte jag inom mig när jag fick telefonrapport om det hela.

Bull är nu Varandras-bästa-vänner-vi-har-sagt-så! med grannpojken. Bull och grannpojken hänger ihop hela tiden. De fäktas, leker Star Wars, spelar spel och pratar. Det gör mig glad att se dem.

Men Bill har inte, en enda gång, på jullovet bett mig ringa någon vän. Hon vegeterar över platta, pyssel eller bok. Det är svårt att bo så långt från sina klasskompisar och den där enkla samvaron blir ju inte. Mammahjärtat gör lite ont. Men så skärper jag mig och tar kontakt med våra gamla grannar.

De var så bra kompisar, Bill och H, yngsta sonen i huset. När familjen flyttade var det inte särskilt långt bort och tekniskt sätt borde det varit lätt att hjälpa barnen hålla kontakten. Men det har ju förstås inte blivit av. Bill pratar dock fortfarande ibland om H och de två tomtar hon fick av honom (H samlar på tomtar!) är efter tre år fortfarande fint bevarade i Bills rum. En gång per år har de träffats, Bill och H, eftersom H är barnbarn till en av mina kollegor och mitt jobb arrangerar årlig julfest för anställdas barn och barnbarn.

Så. Jag kontaktade H:s mamma och frågade om inte H ville hälsa på i veckan. Det ville han. Hela gårdagseftermiddagen hängde han och Bill. Pratade, spelade spel, lekte kuragömma, klättrade i snöhögar. Kan du inte komma hit imorgon också, nu hittar du ju hit! hörde jag Bill fråga helt öppet och utan minsta rädsla att blotta sig. Så småningom blev det uppgjort att idag är det Bill som ska gå ner och hälsa på H. De ska mötas upp nere på Coop. Efter att ha lagt till varandra på Whatsapp hörde jag också hur de chattade kvällen igenom.

 

Explore posts in the same categories: Mammaliv, Uncategorized

One Comment på “Jullovsvänner”

  1. Tudorienne Says:

    Så fint!


Kommentera

