Vem ska trösta Knyttet

Nej, jag tror inte att jag behöver äta antidepp. Jag kan börja med att säga det. Dels för att mina ledsna känslor faktiskt har en riktning, en orsak. Dels också för att det inte alltid känns så här. Det gör det inte. Jag är glad också, jag ser ljusa saker.

Men den här tiden vi lever i gör mig så ledsen. Inte kan man bara låta bli att ta in omvärlden. Det finns orsaker att vara ledsen. Klimatet, Trump, extremhögern, näthatet.

Allt detta snyggt kombinerat med en period i livet då man måste vänja sig vid tanken att man inte är odödlig. Att ingenting är evigt och att allt förändras. Det är ett stort skifte helt enkelt. Rent objektivt så vet man ju detta, men att verkligen förstå det är en annan sak.

Om det hade känts som att världen går åt rätt håll, att det händer bra saker, då hade den egna medelålderskrisen varit lättare att hantera. Tankar på att världen blir bättre medan barnen växer upp. Nu känns det tvärt om. Vad är det för trender vi ser? Vad kan jag själv göra för att förändra? Vad är det för värld vi skapar åt våra barn?

Jag skulle vilja att någon bara talade om för mig att allt kommer att bli bra.

Explore posts in the same categories: Majaliv, Uncategorized

2 kommentarer på “Vem ska trösta Knyttet”

  1. Tudorienne Says:

    Allt kommer bli bra.

  2. Haren Says:

    Nu hänger jag väl inte med- om varför du ev skulle äta antidepressiva- det kanske har att göra med ett gammalt inlägg som jag inte kopplar. Så detta svaret har inte med dig att göra, men känner ändå att jag måste kommentera att det inte är så att en bara kan använda antidepressiva om en inte vet varför en är deprimerad. Lika lite som värkmediciner bara hjälper den som inte vet varför den har smärta. Antidepressiva kan hjälpa till att lindra och bita depression, för en del. För andra inte. Oavsett om de vet varför de är deppiga. Liksom värkmedicin kan lindra smärta, oavsett om en vet varför det värker eller ej.


Kommentera

