Kalium?!

Ett par dagars VAB förra veckan gav mig andrum nog för att tänka till.

Alltså, jag är faktiskt tröttare än vad som är normalt. Och jag pendlar i vätskevikt mer än vad som är normalt. Nördig som jag är loggar jag vikten varje dag, och har gjort så i över ett år, vilket ger ett rätt bra studiematerial när man vill försöka komma underfund med vad som händer i kroppen.

Före jag startade med hormoner kunde jag pendla ett kg ungefär. Nu kan jag pendla tre. Och det blir bara värre och värre, svängningarna blir större och större. Jag går upp flera kg av en ipren, av två glas vin, av en halv påse ostkrokar, av såndant som inte skulle påverkat mig ett jota förut. Det syns tydligt på viktkurvan. Och det intressanta, inser jag plötsligt, är att det inte startade när jag startade med hormoner. Det startade några veckor senare. Det startade samtidigt som jag för första gången åt vätskedrivande tabletter.

Vätskedrivande tabletter har som vanlig biverkning (fler än 1 av 10 enligt Fass) att man får underskott på kalium och skrivs därför ofta ut tillsammans med kaliumtillskott.

Kan det vara så enkelt att jag är så trött och pendlar så mycket i vikt för att jag har lite för lite kalium i kroppen? Det känns fan inte omöjligt alls.

Synd att min gyn är på sportlov och inte tillbaka förrän om en vecka. Under tiden tar jag magnesiumtillskott och äter många bananer. Och är lite gladare eftersom jag inser att allt kanske inte beror på klimakteriefanskapet.

Explore posts in the same categories: Majaliv, Uncategorized

4 kommentarer på “Kalium?!”


  1. D-vitamin också kanske?

  2. ankaspringer Says:

    En kompis till mig som är sjuksköterska ondgjorde sig en gång över en annan kompis som knaprade vätskedrivande i hopp om viktnedgång (i hennes fall var det inget tvivel om att det rörde sig om rent fett). ”Om du ska äta sån där skit så tryck för guds skull i dig bananer också” var just vad hon sa. (Hon hade förresten tänkt ut kaliumöverdos som det perfekta självmordet, man blir lite knäpp av att jobba natt på akuten i tio år. Så mixtra inte med det!)

  3. Lisa Says:

    Om man blir knuffat på vätskedrivande dagligen gör det till rutinen att man ska kolla ett kalium-värde efter cirka två-tre veckors behandling.

  4. Lisa Says:

    Knuffat = insatt, gör = hör


Kommentera

