Kalium…

Fick äntligen till ett samtal med min gyn efter att ha mailat henne med min fråga om jag kan ha lite lågt kalium. Nehej, det trodde hon inte alls. Hon trodde att det var mina egna hormoner som spökade och lösningen var helt enkelt att sluta väga mig. Tids nog skulle jag kissa ut vätskan enligt henne. Undrar hur många månader ”tids nog” är. Fler än 6 uppenbarligen. 

Fan vad jag hatar när man inte blir trodd. Hatar. Det är inte så att jag ringde gyn första gången det blev så här. Jag kämpade ett år på egen hand först. Man försöker ju med allt innan man ringer gyn. Någonting är för fan i olag – och om inte annat så syns det jävligt tydligt på den där viktkurvan som jag alltså skulle må bättre av att inte föra. Att både min skidjacka och mina skidbyxor är för små är ju inget jag inte skulle märka om jag inte vägde mig?

Men jag tjatade mig till provtagning. Jag är betydligt piggare sedan jag började äta magnesium och kalium så någonting är åtminstone påverkat. 

För övrigt är det lustigt hur ovilliga läkare är till att man försöker läsa in sig på sitt eget problem. Det spelar ingen roll hur man lägger fram det, de ser fortfarande på en som om man var tretton år gammal och helt blåst. 

Mitt intresse av att få ordning på detta ör ju, av förklarliga skäl, betydligt större än hennes. Så då måste jag ha rätt att ifrågasätta. Hennes enda lösning verkar ju vara att äta HRT eller att sluta äta HRT. Det är ju inte som att jag mådde strålande innan jag började med pillren – i så fall hade jag ju inte sökt hjälp. 

(Att få Spironolakton i stället för Impugan var det inte heller fråga om. Någon motivering till det fick jag inte heller.)

Explore posts in the same categories: Majaliv

One Comment på “Kalium…”

  1. Lisa Says:

    Snabb fundering. Det är ju inte fel om du inte tar dina kalium-tabletter i två-tre veckor innan du tar proverna. Så de visar normalen.


Kommentera

