Fortsatt morrande

Jag fortsätter morrandet ett tag till.

Jo, jag har ju som sagt under lång tid scannat nätet för att hitta nya ledtrådar till varför min kropp uppför sig som den gör. Det finns förstås hur mycket som helst att läsa.

Just nu retar jag mig alldeles extra på en sak. På flera ställen har jag läst läkare uttala sig tvärsäkert om vad som funkar eller inte funkar mot pms (jag tänker mig att pms är relaterat till samma hormoner som tjorvar till det för mig nu, så jag läser om pms också). Progesteronkräm, uttalar sig flera, fungerar inte för det är inte vetenskapligt bevisat.

När jag träffade min gyn i höstas frågade jag henne vad hon tyckte. Hon sa ungefär att den där krämen är så dyr och det är så lite progesteron i den. Sluta med allt sånt och ta HRT i stället.

Progesteronkräm fungerar på mig. Den räcker inte, numera, men utan den mår jag sämre och samlar på mig mera vätska. För mig räcker det som bevis. Måendet är förstås subjektivt men en viktkurva är inte det. Det är jättelätt att se att progesteronkräm påverkar min vikt.

Jag förstår att läkare inte får rekommendera sådant där man inte vetenskapligt har bevisat att det fungerar. Men att man inte har bevisat det innebär ju faktiskt inte att det inte fungerar. Bara att det inte är bevisat. Det är faktiskt skillnad.

Det kan vara så att man helt enkelt inte forskat särskilt mycket. Från mitt jobb vet jag också att det är oerhört svårt att visa effekt på pms vetenskapligt. Till att börja med måste mätningen för varje kvinna i en sådan studie prickas in exakt efter kvinnans ägglossning. Kvinnor har olika långa menscykler och många kvinnor är inte medvetna om när de har ägglossning. Redan här blir det komplicerat. Det är inte bara att ge ett antal kvinnor ett visst preparat att äta vid en viss tidpunkt samtidigt som man ger en referensgrupp sockerpiller att äta vid samma tidpunkt. När man ska sammanställa ett resultat måste man först plocka bort de kvinnor som missbedömt tidpunkten för sin ägglossning ur studien för annars blir resultatet felaktigt intetsägande. Och alltså är det svårt att vetenskapligt bevisa effekt.

Att en läkare sitter och säger att någonting inte fungerar för att det inte är vetenskapligt bevisat är alltså fel. Detta någonting kan fungera men man har inte lyckats bevisa att det gör det. Menopur, som en gång i tiden på tredje IVF-försöket gav mig Bill,var annorlunda än det Puregon som jag fått vid tidigare försök. Enligt läkaren hade man inte vetenskapligt kunnat bevisa att Menopur fungerade bättre än Puregon men han var villig att prova. (Skillnaden i effekt för mig var enorm. Dubbelt så många ägg, tre gånger så många befruktade ägg och, som sagt, en graviditet.)

Att man inte vetenskapligt kunnat bevisa en sak innebär inte att den inte fungerar. Men visst, större risk för att den inte fungerar är det ju förstås. Och man testar ju på egen risk.

Sedan undrar jag så smått hur det är med alla uttalanden från läkare om att träning fungerar mot pms och klimakteriebesvär. Hur jävla vetenskapligt bevisat är då det? Egentligen? Eller går man bara på gamla bekväma sanningar att träning är bra? (Jaja, det finns säkert ett antal studier. Jag orkar bara inte googla just nu.)

Explore posts in the same categories: Majaliv, Uncategorized

6 kommentarer på “Fortsatt morrande”

  1. Sofie Says:

    Jag håller med!! Precis, det är ju otroligt svårt att mäta och när man inte kan utföra evidensbaserade studier får man ju för sjutton gå på klinisk erfarenhet.

    Fråga till dig. Jag vet att jag tipsade om Female Balance i ngt inlägg och du skrev att du prövat och att det ev. hjälpte lite men inte tillräckligt. Tycker du Progesteroncreme funkar bättre? Eller är det ingen skillnad. Jag har nämligen funderat på att byta.

    jag är inte i klimateriet men har vidrig PMS där jag samlar vätska redan en vecka innan men och där brösten svullnar till golfbollar och gör snoront. Female Balance gör det bättre men fan inte bra. Och läkarna yrar ju bara om antidepp fast jag har sagt att det inte är ”depp” som är problemet utan megatuttar som borde ha med hormonell obalans och inte signalsubstanser att göra.

    blir också galen på läkarvården =(


    • För mig fungerar progesteronkräm, det vet jag. Femal Balans har jag däremot slutat med då jag inte kunde avgöra om den egentligen hade någon effekt.
      På sidan Hormoni finns mycket att läsa om progesteronkräm, vad den hjälper till med och varför det fungerar.


  2. Man tycker ju en läkare borde vara intresserad av vad som funkar för dig och spinna vidare på det. En läkare måste ju veta hur oerhört svårt det är att vetenskapligt bevisa effekt och funktion hos en medicin. De flesta psykofarmaka verkar ju sättas in experimentellt t.ex. Funkar det så är det bra, annars bläddrar man vidare. Många mediciner provas på olika symtom och så ser man vad som händer. Inte särskilt vetenskapligt, men det beror också på att det är nästan omöjligt att ta reda på exakt hur på cellnivå en substans funkar. Såvitt jag fattat iaf…

  3. Sophia Says:

    Vill tipsa om att lyssna på avsnitt 119 i en podcast som heter 4health. Fick själv tipset av en bekant och lyssnade med stor behållning. Mycket intressant om lymfatiska systemet och dess betydelse för hur och varför vätska samlas i kroppen. Bra och enkla tips på vad man kan göra själv. Rekommenderas verkligen!


Kommentera

