Mvh Allmänt Elak

Fan vad jag stör mig på människor som hävdar att folk som inte är deras syskon eller bonussyskon är deras syskon.

Antingen är folk syskon eller så är de goda vänner. Man har det antal syskon man har, man införlivar inte sådana löpande i kretsen pga att man tycker om dem. Ordet syskon är förbehållet människor man är familj med. Goda vänner, bästa vänner, hjärtevänner, supervänner eller vad tusan som helst heter det. Men inte syskon.

Folk som hävdar att de har fått ”syskon i vuxen ålder” på FB, de människorna är fåntrattar som bara vill visa upp för allmänheten hur jävla älskade de är av alla.

Mvh Allmänt Elak, bitter och innehavare av post-påskblues.

Explore posts in the same categories: Majaliv, Uncategorized

10 kommentarer på “Mvh Allmänt Elak”

  1. Lisa Says:

    Håller med!

  2. Ulrika M Says:

    Va? Finns det såna? Som säger att folk som de inte är syskon/bonussyskon med ändå är deras syskon. Strange…

  3. Lisa Says:

    Jag har ett citat jag lever efter ”vänner är den familj vi själva väljer”. På mej stämmer den mycket bra, jag har delat så otroligt stora saker i livet med några av mina allra närmsta vänner så att de är alltid i mitt hjärta. Jag kallar dem inte syskon men definitivt bff. Och de är mina ”sister from another mister”. De ställer ALLTID upp. Efter 30 års vänskap är det fortfarande så. Så jag vill inte bråka🙄 Men de är mina hjärtesystrar….(fast jag har inte FB och har inget behov av att skylta med vår vänskap, de och jag vet att vi tycker om varann, även utan FB😁)

  4. rektorjennie Says:

    Och jag håller inte alls med. Även om jag kan tänka mig att kompromissa och använda ”som ett syskon”. Det en vill beskriva är väl att relationens karaktär.

    Men mest tycker jag att det är upp till var och en att bestämma hur en vill definiera vad som är familj och inte.

  5. Helga Says:

    Just detta fenomen har inte fångat mitt kverulantiska öga, men genren är ju vidrig. Det är samma människor som kallar sin partner för Kärleken eller Älsklingen, refererar till avkomman som De Finaste Barnen, osv.

    Antingen bryr man sig om vad ord betyder eller så gör man det inte. Den vedertagna betydelsen av syskon är ju någon man har delat uppväxtmiljö med. Någon som också var där, som vet hur det var. Ett syskon man har ”hittat” i vuxen ålder, biologiskt eller ej, faller utanför den definitionen.

    Att man sedan kan känna känslomässigt eller själsligt släktskap med folk, är väl fint. Kindred spirits, kallade Anne på Grönkulla det.

  6. Sofie Says:

    ha ha men Gud jag som snarare tycker så synd om alla som skapar ”nya familjer/syskonskaror” med vännerna. vet inte jag är nog skadad men hänger på ett forum där det är mycket sådant och där det ofta diskuteras öppet att det är ”istället för” den biologiska familjen som man av olika anledningar har dysfunktionella relationer med. Jag tänker mer fy fan vad jag är glad att jag alltid haft en så nära relation med min egen familj/syskon (inte konfliktlös alltid men ära ;-). För mig skulle det kännas helt weird att kalla en vän för syster, jag har ju redan världens bästa syster.

    men det är klart FB är ju lite annorlunda. där ser man bara den glassiga sidan

  7. Linda Says:

    Håller med! Syskon är ju en biologisk definition och för mig helt utan information om relationen är bra eller inte.


    • Precis så! Jag har haft en bättre relation till vänner än till mina systrar. Men syrrorna har en särställning just för att vi delat barndom. Och det skulle kännas jäkligt mysko om någon av dem plötsligt började kalla någon av sina vänner för syster – jag skulle nog faktiskt bli rejält sårad då.

  8. Fjäril Says:

    Linda, du satte verkligen huvudet på spiken!! Syskon innebär ju verkligen inte att man älskar varandra/ ställer upp för varandra! Snarare tvärtom när en förälderctex blir sjuk och en i syskonskaran drar hela lasset pga olika prioriteringar ( inte alls bitter ). Hur som helst !! ”Min allra bästa vän ” säger väl tusen gånger mer hur vänskapen är !!


Kommentera

