Tjoff bara

För första gången i mitt liv har jag dragit ut en tand. Jag fick aldrig göra det när jag var liten trots att mina tänder förmodligen skulle mått bra av en liten justering. I stället föreslogs en så stor justering – inklusive operation där hakan skulle förlängas genom att man sågade i skelettet – att mina föräldrar och jag sa nej. Därmed ingen tandställning och inga dragna tänder. Dessutom har mina visdomständer envisats med att inte komma upp, så de har jag inte heller behövt dra.

Men igår blev det något knas med den kindtand som jag fick rotfylla för ett år sedan. Idag, hos tandläkaren, visade det sig att hela tanden spruckit.  Huga. Vi drar ut den, sa tandläkaren, och så gjorde hon det. Tjoff bara. (Efter en massa bedövning och en massa beröm för att jag var duktig förstås.) Och jag som trodde att utdragning av tänder var en stor grej som förbereddes i veckor.

Faktum är att jag överlevde. Känner mig dock lite eländig just nu. Och jävligt hungrig. Och fullt besluten att enbart äta smoothie idag.

Värst var för övrigt att jag, en timme efter utdragningen, hade ett bokat möte med min chef och en konsult. Jag fick sitta och bita på en gigantisk och allt blodigare kompress under hela mötet och pratet blev en aning begränsat. 

Explore posts in the same categories: Majaliv, Uncategorized

3 kommentarer på “Tjoff bara”

  1. Lisa Says:

    När jag drog ut en tand fick tandläkaren knappt ut den. Hon drog och drog och drog. Något tjoff hördes aldrig. Det tog säkert en halvtimma att få ur den.

  2. Helga Says:

    Heja dig! Jag har också knäppa visdomständer som vägrat komma upp så jag gruvar mig för att behöva dra ut dem.

    • Lisa Says:

      Mina visdomständer kom upp redan i 20-årsåldern. Och de har varit så fina att de till och med blivit lagade – inte utdragna.


Kommentera

