Sömn

Hela förra veckan var Lilla Bill – och därmed jag – helt off vad det gällde sömnen.

Det började med att Bill drömde en läskig mardröm. Den handlade om en flicka som dog och blev en riddarrustning. Läskigt så det förslår. Hon kom krypande över till mig på natten och somnade så gott i min famn. Och för ovanlighets skull så låg hon kvar i min säng (dubbelsängen, men Pelle sover ju på vinden) hela natten. Hon brukar alltid krypa över till sig sedan, för hon sover så himla dåligt när hon delar säng.

Jag tyckte att det var jättemysigt.

Nästa kväll var hon rädd och ville inte somna i sin säng. Pelle lät henne somna i dubbelsängen och där sov hon resten av natten. Det var mysigt men jag sov skruttdåligt eftersom hon vaknade ett antal gånger och tjatade om mjölk i pipmugg för att somna om. Det fick hon inte, men hon är inte lätt att förhandla med sådär missinassen.

Kvällen därpå samma sak. Ungen somnar i dubbelsängen fullt medveten om att mjölk inte kommer att serveras mitt i natten. Hon sover ungefär som kokande knäcksmet. Med jämna mellanrum poppar det till och en stor bubbla får hela sängen att skaka. Jag tyckte fortfarande att det var mysigt men försökte hålla mig på min kant. Ville krama henne men fick lort-Giraff uppkörd i näsan hela tiden.

Fortfarande samma grej vid läggningen kvällen därpå. Nej, hon vill inte sova i egen säng, jag är RÄDD, mamma!  På natten börjar jag bli smått desperat och försöker lyfta över henne i egen säng. Det går inte. Hon ligger hopkrupen i höger hörna av sängen och snyftar och jag står inte ut utan lyfter henne tillbaka i min säng.

Dagen därpå är jag trött som en zombie och pratar allvar med henne om att vi faktiskt måste sova i olika sängar. Mammor behöver också sova för att orka med att vara vakna på dagarna. Hon håller med ända fram till läggdags. Jag är rädd mamma! Jag vågar inte! Men jag vidhåller. Och jag lovar att ligga med henne i barnsängen tills hon somnar. Då vägrar hon att ligga nära vänster sida på sängen. Jo, för hon är rädd för den sidan, den är så otäck. Jag, som inser omöjligheten att komma upp ur barnsängen efter att hon somnat om jag dessutom måste ligga innerst, bäddar in den otäcka sidan med en filt och framhärdar. Om jag ska ligga i din säng så måste jag få ligga här, jag får inte plats annars. Och på fem minuter somnar hon som en stock i egen säng. Klockan elva vaknar hon en gång och är rädd, jag kramar henne och hon somnar om. Vi sover som stockar hela natten.

Nästa dag är allt som vanligt. Hon somnar tryggt i egen säng, sover hela natten och vaknar pigg och glad.

Inte ett pip om riddarrustningar.

Vad ska jag lära mig av detta? Jag klurar. Jag tycker att det är viktigt att ta hennes rädslor på allvar, att förstå dem och inte vifta bort dem. Samtidigt hjälpa henne att bearbeta. Men när gick mardrömmen om riddarrustningen över till någonting som hon kunde testa mig med? När blev det hela en maktkamp om vem som skulle sova i vilken säng?

Sömn är viktigt, riktigt viktigt. Det är med för lite sömn under västen som jag inte orkar med, som tålamodet tryter, som jag och Pelle bråkar inför barnen. Jag vill inte vara för sträng, men jag är hellre sträng och konsekvent än totalslut, labil och oförutsägbar. Och ledsen.

Explore posts in the same categories: Mammaliv

6 kommentarer på “Sömn”

  1. Helga Says:

    Åååååå vad svårt. När övergick rädslan till maktkamp? Ja jösses vad svårt.

    Vi har inte råkat ut för några uttryckta rädslor ännu, men de kommer säkert. Men jag var själv en skrämd liten skrutta som krävde mycket närhet av min mamma. Och fick den inte. Jag minns inga maktkamper, jag minns en kamp på liv och död, som det kändes. Mamma satt hellre på en stol bredvid min säng mitt i natten än släppte in mig i hennes säng, eller la sig hos mig. Fattar inte hur hon kunde göra denna prioritering. Det kan inte gärna ha handlat om nattsömn, snarare principer.

    Det om detta, ursäkta att jag förlorar mig i minnen. Jag tycker att det låter som att du skötte det hela alldeles utmärkt. Bill kom över sin rädsla, du gav henne den trygghet hon behövde likaväl som det motstånd hon också behöver och nu är hon trygg igen. Tills det är dags nästa gång. Bravo!!

    Det låter som att du är ganska ensam i detta Maja, stämmer det? För mig låter det som att herr Svanslös förtjänar ett litet nyp i svansstumpen och uppmaning om att avlasta sin fru lite mer. Men kanske är jag ute och cyklar.

    Och en helt annan sak. Bråka inför barnen, skriver du. Käre värld som det bråkas inför barnet i helgahushållet. Nu har vi inte samma historia som ni, det vet jag. Kanske behöver ni längre tid av stabilitet innan det är klokt att bråka inför era barn. Men jag tänker att det kan finnas en fördel med att göra det ibland också, det kan inge en trygghet. Även vuxna bråkar och blir arga men det går över och är inte hotfullt. Kärlek tål bråk. Förutsatt att ni känner så själva förstås. Det hoppas jag så att ni gör, om inte nu så snart!

    Förlåt om den senare reflektionen också handlade mer om mig och mitt än om dig!

  2. Peter Says:

    Jag undrar just när Isolde ska börja sova i egen säng…

  3. Peter Says:

    Igen, ska tilläggas. Det gick skitbra ända tills exfrun bestämde sig för att det var slut. Sedan dess har det inte gått att få Isolde att sova hos sig.

  4. mickis Says:

    Sömn är ju så superviktigt! Håller helt med dig.

    Vi har valt att inte ha barnen i vår säng vilket resulterat i att jag suttit uppe och ammat mången timme, klokt eller oklokt kan man ju diskutera i oändlighet. Men det har aldrig varit problem med att få dem att sova i egen säng. (peppar, peppar..) Har stora tjejen (5 år)vaknat med mardröm och inte gillat sin säng så har hon fått kramas en stund och sedan gå och lägga sig i gästsängen som alltid upplevts som extra mysig och lite lyxig.

    Ja så har vi gjort, men lillan är bara 9 månader än så vi får väl se i framtiden.

  5. kryddan Says:

    Tror en klok sak var att du gav henne trygghet men inte ”gick med” i hennes rädsla. Dvs ni låg i barnsängen ihop och du gick inte med på att en sida var farlig. Du fanns där för att lugna och natten gick bra. Ingen farlig riddarutrustning skadade henne.


  6. […] Vi måste göra någonting åt det, jag måste få mera djupsömn. Jag tror att vi har hamnat i en sånhär situation […]


Lämna en kommentar